Basisondersteuning en extra ondersteuning

Wat is ondersteuning? 
Alle scholen in een regio bieden dezelfde basisondersteuning. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat wat onder deze basisondersteuning valt. Soms hebben leerlingen extra ondersteuning nodig. Naast de basisondersteuning bieden sommige scholen extra begeleiding aan leerlingen. De school geeft in de schoolgids aan welke extra begeleiding de school biedt. Ook staat hier welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. En hoe de school contact houdt met de ouders en leerlingen over de ondersteuning.

Basisondersteuning 
Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband PPO Rotterdam. Binnen dit samenwerkingsverband is vastgelegd wat elke school minimaal biedt aan ondersteuning: de basisondersteuning. Dit is de zorg en begeleiding die alle leerlingen ontvangen, binnen een veilige, gestructureerde en leerzame omgeving. 

Basisondersteuning bestaat onder andere uit: 

  • Kwalitatief goed onderwijs met duidelijke instructie en begeleiding volgens de uitgangspunten van handelingsgericht werken; 
  • Tijdige signalering van leer- of gedragsproblemen en het bieden van licht curatieve ondersteuning; 
  • Het systematisch volgen van de ontwikkeling van leerlingen; 
  • Actieve samenwerking met ouders en, waar nodig, met externe partijen; 
  • De inzet van een intern begeleider (IB’er) als coördinator van de ondersteuning; 
  • Ruimte voor de stem van het kind: het hoorrecht. 

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zélf betrokken worden bij hun leerproces en bij keuzes die hen aangaan. In gesprekken over extra ondersteuning of maatwerk luisteren we actief naar hun mening, zorgen en ideeën. 

Hun perspectief telt mee in het zoeken naar passende oplossingen. Dit sluit aan bij het wettelijk hoorrecht van kinderen en bij onze visie op inclusief en kindgericht onderwijs. Wanneer een leerling méér nodig heeft dan de basisondersteuning biedt, bespreken we dat samen met ouders en – waar passend – met het kind zelf. Via ons SchoolZorgteam kan het PPO-Rotterdam worden ingeschakeld of door de inzet van een onderwijsconsulent. 

Ons doel is: ieder kind passend onderwijs bieden, waarbij het zich gezien, gehoord en gesteund voelt.

schema.png

Extra ondersteuning
Sommige leerlingen hebben meer of andere aandacht nodig bij het leren of in de thuis- of opvoedsituatie.Daarvoor doen wij een beroep op specialisten uit on team en van specialisten die direct om onze school heen staan. Binnen ons team hebben wij diverse opgeleide vakspecialisten. Samen met externe specialisten, specialisten vanuit PPO-Rotterdam en het wijkteam van CJG is er voldoende expertise om in te zetten voor de ondersteuning aan leerlingen in de leer- of opvoedvraagstukken. 
We kennen daarin de volgende vakspecialisten

  • Rekenspecialist
  • Taalspecialist
  • Logopedist
  • De Intern begeleider
  • Gedragsspecialist
  • Motorisch Remedial teacher
  • (Hoog)begaafdheidspecialist
  • Schoolmaatschappelijk werker
  • Beweegspecialist

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich gezien én gehoord voelen. 
Daarom is er op onze school een leerlingenraad. Deze raad denkt en praat mee over onderwerpen die voor leerlingen belangrijk zijn, zoals de sfeer op school, het schoolplein of leeromgevingen. Ook onderwerpen rondom ondersteuning en veiligheid kunnen aan bod komen. Daarnaast nemen wij het hoorrecht van leerlingen serieus. 
Bij het vaststellen van ons ondersteuningsaanbod en de voorzieningen die daarbij horen, betrekken we leerlingen actief. We luisteren naar hun ervaringen, wensen en ideeën – via gesprekken, observaties en de leerlingenraad. 
Hun inbreng helpt ons om onze basisondersteuning beter af te stemmen op wat kinderen écht nodig hebben. 
Onze huiswerkklassen worden door leerlingen goed gewaardeerd en zullen wij daarom ook in 2025-2026 weer organiseren. Ook in schooljaar 2025-2026 worden de kinderen weer 'gehoord'. Eventuele aanbevelingen van de leerlingen nemen we dan weer mee in het daarop volgende schooljaar